tag:blogger.com,1999:blog-26772043170229216522023-11-16T08:24:54.868-08:00PURJEVENE JOE 17 [ Signe ]etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.comBlogger51125tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-49439521601409420992008-05-17T15:24:00.000-07:002008-05-17T15:25:47.140-07:00Signe vaihtoi omistajaa keväällä 2008Kausi 2008 alkoi uudella veneellä:<br /><br /><a href="http://www.purjevenerock20.blogspot.com/">www.purjevenerock20.blogspot.com</a>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-57018074507382989832007-11-15T22:11:00.000-08:002007-11-15T22:36:26.116-08:00Loki 20.9.2007 klo 9.30-10<span style="font-family:times new roman;">Signen viimeinen matka tälle kesälle suuntautui venepaikalta Carusellin viereen, josta se nostettiin Kuljetus Pekka Jokinen Oy:n avustuksella maan kamaralle talviteloille. Myös veneen pohjan pesu onnistui kätevästi samalla kertaa.</span><br /><p><span style="font-family:times new roman;">Mastonkaato suoritettiin edellisenä päivänä pimeän tultua. Asiassa auttoi se, että myös Matti pääsi avuksi ohikulkupurjehdusmatkaltaan. Otsalamppujen avulla homma hoitui kätevästi. Kauden päättäjäisiä juhlittiin tämän jälkeen mallikkaasti Katajanokalla saunoen, jonne siirtyminen tapahtui MaKu:lla. Illan päätteeksi saimme vielä kyydin takaisin Merisatamaan vesiteitse!</span></p><br /><span style="font-family:times new roman;">Muutama päivä aikasemmin olimme rakentaneet Kuopiosta mukaan saamaamme pukkia siten, että sen veneen pohja on noin metrin korkeudella. Korotusta teimme kaiken kaikkiaan puolisen metriä.</span><br /><span style="font-family:times new roman;"></span><br /><span style="font-family:times new roman;">Tämän jälkeen vene on peitelty pressulla ja kabiini kuivatettu lämpöpuhaltimen avulla.</span><br /><span style="font-family:times new roman;"></span><br /><span style="font-family:times new roman;">Ensi kevään projektisuunnitelmiin kuuluu näillä näkymin veneen maalaaminen perusteellisesti (ainakin suunnitelmat ovat vahvat). Toinen projekti on alumiinisten kaidetolppien ja -jalkojen (Goiot) modifiointi sekä asennus Signeen.</span><br /><span style="font-family:times new roman;"></span><br /><span style="font-family:times new roman;">Tekemistä siis riittää, talven ensilumet ovat jo tulleet tätä kirjoitettaessa näin jälkikäteen 16.11.2007. Tarinat jatkukoon ensi keväänä...</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-34270252724203257692007-10-07T12:58:00.000-07:002007-10-07T13:05:41.855-07:00Loki 7.10.2007 klo 16:00-22:00<span style="font-family:times new roman;">Tänään teimme vierailun Mustikkamaalle MaKun luokse! Ilta meni leppoisasti Preluden sisätiloihin tutustuessa ja Matin tarjoilut olivat maittavat. Signestä ja MaKusta löytyi yhteneväisyyksiä mm. kangasvalinnoista, kertookohan se jotain Eurokankaan valikoimista. Muutenkin Mustikkamaan laiturin varustukset sähköineen vakuuttivat Signen miehistön, joka oli kokonaisuudessaan mukana. Illan hämärtyessä pohdimme purjehduskauden mahdolliseen päättymiseen liittyviä asioita, mutta uskoa toki löytyy vielä kauden jatkumiseen! Arvioitu matka noin 10 km. Loistava reissu!</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-59820612290713670612007-10-06T12:55:00.000-07:002007-10-06T12:59:39.088-07:00Loki 6.10.2007 klo 15:30-19:00<span style="font-family:times new roman;">Signe oli saanut verhot ikkunoihinsa! Ompelemisessa kesti toissapäivänä reilu 2 tuntia ja asennuksessa reilu tunti. Lopputulos on mitä mainioin. Tämän päivän matka tapahtui hienossa säässä Suomenlinnan kautta Stansvikin kartanon laituriin ja takaisin. Tuuli oli kevyttä, idästä. Arvioitu matka n.10 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-53299967701212609912007-10-03T11:00:00.000-07:002007-10-06T13:03:22.510-07:00Loki 30.9.2007 klo 13:00-16:30<span style="font-family:times new roman;">Tällä kertaa päätimme lähteä kokeilemaan pitkästä aikaa purjehtimisen iloa hyvässä tuulessa Suomenlinnan eteläpuolelle. Kävimme loppuen lopuksi Pukkisaaren eteläkärjen tasalla, mistä sateisessa ilmassa näkymät avautuivat pitkälle itään päin! Saimme mukaan gps:n, joten seurailimme Signen nopeuksia navakassa tuulessa. Huippunopeus kaakkoistuulessa styyrpuurin halssilla oli 9,8 km/h!! Siinä vauhdissa jo kajuutassa muutamat tavarat vaihtoivat paikkaa... Arvioitu matka gps:n mukaan n. 15 km. Loistava reissu!</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-88377968541812791202007-10-03T10:58:00.000-07:002007-10-06T13:03:06.374-07:00Loki 27.9.2007 klo 16:00-19:30<span style="font-family:times new roman;">Moottorilla mustikkamaalle ja takaisin. Kävimme katsomassa MaKua. Arvioitu matka n. 8 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-38849627450554269412007-10-03T10:55:00.000-07:002007-10-06T13:02:53.133-07:00Loki 25.9.2007 klo 16:30-19:30<span style="font-family:times new roman;">Kauppatorin kautta särkän ja harakan välistä pieni lenkki sirpalesaaren edessä. Sää oli mitä parhain, kesäinen. Tuulta oli sen verran että Signe purjehti hyvin lounaistuulessa. Arvioitu matka noin 7 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-54153873959194186562007-10-03T10:53:00.000-07:002007-10-06T13:02:38.702-07:00Loki 23.9.2007 klo 14:00-18:30<span style="font-family:times new roman;">Mustikkamaalle ja takaisin moottorilla. Signe sai 20 litran vesisäiliön! Arvioitu matka n. 8 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-79532521087908185192007-10-03T10:42:00.000-07:002007-10-06T13:02:25.794-07:00Loki 21.9.2007-22.9.2007 klo 18:00-19:30<span style="font-family:times new roman;">Ensimmäinen ympäri vuorokauden kestänyt matka Signellä. Lähdimme navakan tuulen varoituksesta huolimatta iltapuhteella lounaistuulessa hyvää vauhtia purjeet ylhäällä kohti Stansviikkia. Arvioimme että olisimme siellä hyvässä tuulensuojassa. Ennusteet pyörivät 14-18 m/s. Löysimmekin lahdenpoukaman perukalta oivallisen suojasataman, joka on venekerhon takana. Saavuimme perille pimeällä, jolloin yövahti tuli valaisemaan valoheittimellä ja tarkasti tulijat. Laskimme ankkurin ja jäimme yöksi oivalliseen paikkaan.</span><br /><span style="font-family:times new roman;"></span><br /><span style="font-family:times new roman;">Aamulla satoi ja päivä kuluikin ruokaa laittaessa ja lukemisen merkeissä. Loppuiltapäivästä sää selkeni, joten ennusteet pitivät paikkansa. Ajoimme moottorilla takaisin ensimmäiseltä pitkältä reissulta, joka oli todella onnistunut. Arvioitu matka n. 10 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-3824794802047196212007-10-03T10:40:00.000-07:002007-10-06T13:02:11.331-07:00Loki 18.9.2007 klo 15:00-19:30<span style="font-family:times new roman;">Moottorilla Laajasaloon ja takaisin. Arvioitu matka n. 13 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-27548818625225870302007-10-03T10:38:00.000-07:002007-10-06T13:01:47.938-07:00Loki 10.4.2007 klo 16:00-21:00<span style="font-family:times new roman;">Hevossalmen sillan kupeeseen Stansviikkiin ankkuriin ja sopivassa myrskynpoikasessa takaisin pimeän tultua. Aaltoja oli ehtinyt syntyä sen verran, että pimeässä moottorilla ajaminen oli jännittävä kokemus. Arvioitu matka n. 10 km. Tuuli on navakkaa lounaasta.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-5053929204696053062007-10-03T10:37:00.000-07:002007-10-06T13:01:17.635-07:00Loki 10.9.2007 klo 17:00-21:00<span style="font-family:times new roman;">Stansviikkiin ankkuriin teetä keittämään - sää oli melko tuulinen ja pilvinen. Arvioitu matka n. 10 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-3073560069880432132007-10-03T10:35:00.000-07:002007-10-06T13:01:03.930-07:00Loki 6.9.2007 klo 17:00-21:00<span style="font-family:times new roman;">Ajoimme moottorilla Hevossalmen sillan vieressä sijaitsevaan Stansviikkiin, tarkemmin ottaen sen itäpuolelle. Tulimme takaisin vasikkasaaren itäpuolitse. Arvioitu matka noin 10 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-4736028370907369522007-10-03T10:33:00.000-07:002007-10-06T13:00:48.119-07:00Loki 5.9.2007 klo 16:00-20:00<span style="font-family:times new roman;">Laajasaloon sateisessa kelissä. Tuuli oli heikko, arvioitu matka noin 13 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-39603562647820955082007-09-05T03:25:00.000-07:002007-09-05T03:30:44.514-07:00Loki 4.9.2007 klo 17:00-21:30<span style="font-family:times new roman;">Otimme suunnaksi Hevossalmen sillan ja tarkoituksena oli käydä katsomassa, miltä saaristo näyttäisi Jollaksen itäpuolella. Jäimme kuitenkin säätä tarkkailemaan Hevossalmen sillan länsipuolelle aivan mahtavaan poukamaan ankkuriin, ja keittelimme teetä trangialla useamman tunnin ajan. Paikka oli suojaisa, eikä maisemassakaan ollut valittamista. Hämärän tultua sisävalomme sai kiitosta, sillä täydellä akulla se valaisi loistavasti lähes koko hytin! Hämärän tultua lähdimme moottorilla takaisin Vasikkasaaren itäpuolta reimareita etsien. Loistava reissu! Arvioitu matka n. 10 km. Tuuli lännestä, heikkoa.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-8814208305890333192007-09-05T03:24:00.000-07:002007-09-05T03:25:46.316-07:00Loki 31.8.2007 klo 12:00-16:00<span style="font-family:times new roman;">Purjeilla jälleen kerran Tullisaaren vierasvenelaituriin ja takaisin. Tuuli oli lännestä aluksi heikonpuoleista, mutta yltyi takaisintulomatkalla. Arvioitu matka n. 12 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-21502326512736065512007-09-05T03:20:00.000-07:002007-09-05T03:24:10.067-07:00Loki 28.8.2007 klo 17:00-23:00<span style="font-family:times new roman;">Purjeilla Laajasaloon Yliskylän Venekerholle, josta Aino Ackteen laituriin keittämään teet. Sää oli suotuisa, joskin paluumatkalla alkoi samataan. Arvioitu matka n. 15 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-75938719581147349742007-09-05T03:11:00.000-07:002007-09-05T03:20:42.897-07:00Loki 19.8.2007 klo 21:00-23:00<span style="font-family:times new roman;">Asensimme viikonlopun aikana Signeen ledivalot niin kajuutassa sijaitsevaan kattovaloon kuin myös ulkopuolella sijaitseviin kulkuvaloihin. Tarvikkeet löytyivät Hakaniemessä sijaitsevasta Bebek-liikkeestä (</span><a href="http://www.bebek.fi/"><span style="font-family:times new roman;">www.bebek.fi</span></a><span style="font-family:times new roman;">) ja hintaa 9 ledivalolle sekä vastuksille ja 6 v akulle ym tarvikkeille tuli arviolta 15 €! (akkulaturi clas ohlsonilta 20 €) Asensimme kuhunkin valoon 3 lediä, joiden valoteho riittää vallan mainiosti niin ulkona kuin sisälläkin!</span><br /><span style="font-family:times new roman;"></span><br /><span style="font-family:times new roman;">Illalla ledejä kokeillen lenkki moottorilla Katajanokalle ja takaisin. Tuuli oli kevyttä, matkaa kertyi n. 2 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-68346348452092486372007-09-05T03:04:00.000-07:002007-09-05T03:11:46.872-07:00Loki 16.-17.8.2007 klo 15:00-11:00<span style="font-family:times new roman;">Ensimmäinen reissu yöpymistarkoituksella ei saanut kovinkaan hyvää alkua, sillä Yliskylän venekerholle matkaamisen jälkeen emme löytäneet trangiaa varastosta, ja sään huonominen sai urhoollisen miehistön jäämään Aino Ackteen villan laituriin poijuun. Laiturissa on kolme peräpoijupaikkaa ja sen loistavan suojainen sijainti kelpasi meille tällä kertaa. Eväitä syöden ilta kääntyi yöksi ja Preludekin tuli käymään laiturissa iltapuhteella. Valokuvia tulossa reisuusta teemalla Signe ja MaKu laiturissa... Yöllä ukkoskuuro pyyhkäisi ylitsemme. Aamulla tuuli oli yltynyt arviolta 11 m/s voimakkuuteen, ja takaisin tulo Merisatamaan oli työn takana, sillä aallonkorkeutta oli sen verran paljon että vauhti tyssäsi lähes jokaiseen vastaantulleeseen isompaan aaltoon. Arvioitu matka n. 13 km. Sää oli aamulla kirkas ja tuulinen, länsituuli.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-88399242669854570812007-09-05T03:00:00.000-07:002007-09-05T03:04:22.367-07:00Loki 15.8.2007 klo 14:00-21:00<span style="font-family:times new roman;">Teimme reissun loistavassa säässä ensin Mustikkamaalle katsomaan, josko Matin Prelude olisi ollut satamassa. Sieltä suuntasimme kohti Laajasaloa ja tulimme illaksi takaisin Merisatamaan. Tuuli oli kevyttä ja aurinko paistoi. Päätimme tehdä seuraavana päivänä yön yli kestävän reissun joko Jollaksen suuntaan tai Laajasaloon. Arvioitu matka n. 17 km.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-2321683772103398022007-09-05T02:59:00.000-07:002007-09-05T03:00:25.623-07:00Loki 14.8.2007 klo 15:00-19:00<span style="font-family:times new roman;">Päivän reissu suuntautui taas Laajasaloon ja takaisin. Arvioitu matka n.12 km. Sää oli edelleen suotuisa.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-63130551858691135232007-09-05T02:55:00.000-07:002007-09-05T02:59:03.196-07:00Loki 13.8.2007 klo 14:00-18:00<span style="font-family:times new roman;">Nyt on Päijännepurjehdus takana, tosin veneenä toimi Scanper 22. Matkaa reissulta kertyi arviolta 250 km ja kosolti lisää kokemusta. Päivän matka suuntautui kohti Yliskylän venekerhón satamaa ja takaisin Katajanokan kautta. Arvioitu matka n. 12 km. Sää oli loistava.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-57642019179082139282007-09-05T02:48:00.000-07:002007-09-05T02:55:14.240-07:00Loki 17.7.2007 klo 19:00-20:00<span style="font-family:times new roman;">Teimme pienen lenkin moottorilla Katajanokan edustalle ja takaisin ennen Päijännepurjehduksen koitosta. Kuvia Päitsistä löytyy osoitteesta </span><br /><br /><a href="http://picasaweb.google.com/trauhala/"><span style="font-family:times new roman;">http://picasaweb.google.com/trauhala/</span></a>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-50162663499767241582007-07-13T10:39:00.000-07:002007-08-06T12:07:32.192-07:00Loki 12.7.2007 Klo 18:30-20:00Purjeveneeseen nousu voi tapahtua myös lennokkaasti mattolaiturilta puolinavakan tuulen luomassa ristiaallokossa. Tämän osoitti purjehdusretki 12.7.2007, joka suuntautui Mustikkamaan ja Katajanokan edustan vilkkaasti liikennöidyille vesireitille. Katajanokan mattolaiturilta Signen miehistö täydentyi 50 %:lla, ja purjetta asettautui ohjaamaan El Capitano, Capo di Tutti barci, Ilkka.<br /><br />Lähistöllä näkyi jälleen myös toinen <strong>Joe,</strong> mitä ilmeisemmin<strong> </strong>Merihaan laiturista peräisin oleva kaunistus, joka katosi kuitenkin hetken kuluttua horisonttiin. Reilun tunnin mittaiselle retkelle kertyi matkaa arviolta 7 kilometriä. Tunnissa ehtii vaeltaa, styyrailla ja kokeilla sopivasti. Erityisen mielenkiintoisia, Signelle painepihinää aiheuttavia tilanteita, ovat suurten katamaraanien ohitustilanteet. Janikan lähestymisestä selvittiin kuitenkin kunnialla ja Signe purjehti iltapäivän viilenevässä ilmassa takaisin Brunsparkenin oivalle laituripaikalle.<br /><br />Summa Summarum: omalaatuinen ja rentouttava retki Helsingin edustan vesillä.etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-2677204317022921652.post-87667450612679931442007-07-08T05:56:00.000-07:002007-07-08T05:59:52.449-07:00Loki 7.7.2007 klo 12:00-13:00<span style="font-family: times new roman;">Ajoimme moottorilla Suomenlinnan pohjoispuolelle ja nostimme purjeet. Sää oli puolipilvinen, mutta havaitsimme Laajasalon suunnalta tulevan suuren ukkosrintaman lähestyvän nopeasti, ja teimme päätöksen kääntyä takaisin kotisatamaan. Purjeet nopeasti alas ja moottorista kaikki konit irti - silti kastuimme kunnolla ennen rantaan pääsyä. Vaihtelevissa sääolosuhteissa matka jäi noin 3 km mittaiseksi. Loppuajan pidimme sadetta hytissä, joka osoittautui yllättävän tilavaksi, vaikka 3 ihmistä oli sisällä kamppeineen.</span>etihttp://www.blogger.com/profile/04429800768826105035noreply@blogger.com0