Purjehtimassa

Aurinko paistaa

Wednesday, June 20, 2007

Loki 20.6.2007 klo 18:00-23:00

Tänään otimme tavoitteeksi käydä Yliskylän venekerhon satamassa ja Laajasalon Nesteellä hakemassa polttoainetäydennystä. Länsituulessa lähdimme fokalla liikkeelle ja nostimme ison Uunisaaren kohdalla. Purjehdimme sivumyötäisessä Suomenlinnan ohi aina Kulosaareen ja Herttoniemeen asti. Tullisaaren venesatama näytti houkuttelevalta, mutta jatkoimme myötätuuliosuutta aina Yliskylän venekerhon satamaan asti. Tuli siinä matkalla isompikin purjevene rinnalle, tosin moottorilla ajaen ja kysyi että aiommeko rantautua purjeiden kanssa. Rantautuminen onnistui mallikkaasti ja haimme 5-litran kanisterin täyteen polttoainetta varmuuden vuoksi paluumatkan varalle. Johnsonin avulla lähdimme takaisinpäin ajaen Tullisaaren sataman kautta aina Kulosaaren itänurkan tasalle. Päätimme tulla käymään joku kerta Tullisaaren satamassa sijaitsevassa kahvilassa - se näytti suorastaan houkuttelevalta.

Vastatuuleen purjehtiminen tuntui tuskaiselta uusilla purjeilla - sorto oli melkoista. Niinpä vaihdoimme vanhan fokan uuden tilalle ja tilanne parani huomattavasti. Parilla luovilla pääsimme poutaisen sään ja auringonpaisteen saattelemina Suomenlinnaan ja päätimme mennä Kustaanmiekasta läpi. Suomenlinnan eteläpuolella tuuli olikin sitten yltynyt melkoiseksi, ja säätiedotuksen lupaamat arvot 11 m/s eivät ollee kaukana. Kovassa aallokossa ja navakassa tuulessa kertyi kuitenkin roimasti kokemusta (ja vettä) kovassa kelissä purjehtimisesta, ja suuntasimme sivumyötäisessä viimein Suomenlinnan ja Särkän välistä takaisin kotisatamaan. Ehdottomasti kesän paras reissu tähän mennessä - pientä retkipurjehduksen orastamista havaittavissa. Seuraavaa reissua odotellessa juhannuksen viettoon. Arvioitu matka n. 20 km.